Summering:
Asuria jobbar med att hjälpa arbetssökande till jobb eller studier. Anna jobbar som kund- och försäljningsansvarig och med hjälp av Rusta och matcha via Arbetsförmedlingen kan Anna och Asuria hjälpa arbetssökande framåt i sitt yrkesliv. Med hjälp av Asuria får arbetssökande rätt support genom hela processen, med personligt anpassad stöttning och vägledning.
• Coaching, relationer och engagemang
• Rusta och matcha för arbetssökande
• Tuff arbetsmarknad kräver rätt åtgärder
• Support och stöttning för arbetssökande
• Förstå behov hos arbetssökande
Coaching, relationer och engagemang
Möt Anna, vår nya kund-och försäljningsansvarig. Anna brinner för sin yrkesroll som gör det möjligt för henne att snabbt fånga upp deltagare och göra skillnad.
Anna har lång och bred erfarenhet av såväl coachning som affärsutveckling och av att jobba med kundrelationer, erfarenheter som hon nu har stor nytta av i jobbet på Asuria. I hennes uppdrag ingår att vara den första kontaktpersonen för personer som visar intresse för tjänsten Rusta och matcha hos Asuria, via sociala medier. Här berättar Anna om både rollen och vad som lockade henne till Asuria:
– Asuria är ett seriöst företag och jag har stort förtroende för ledningen. Det finns ett äkta engagemang här, vi bryr oss på riktigt. Mitt uppdrag är att snabbt fånga upp de här personerna och berätta hur vi kan hjälpa till på bästa sätt.
Rusta och matcha möter arbetssökande på deras villkor
För Anna handlar det om mycket mer än att bara berätta om Rusta och matcha-tjänsten. Det handlar också om att coacha den arbetssökande och bygga upp självförtroende inför framtiden, genom att både ställa rätt frågor och möta individen på rätt plats livet:
– När någon hör av sig till oss är det jätteviktigt att jag ställer rätt frågor så att jag kan hjälpa den arbetssökande på rätt sätt. Jag frågar till exempel om varför personen är arbetslös, om hen är berättigad till Rusta och matcha och hur det gått tidigare att söka arbete. Det är också viktigt att ta reda på om personen vill hitta ett jobb eller studier i första hand. Många upplever att de ofta får information i olika kontakter med samhället, men information kan man läsa på nätet.
En tuffare arbetsmarknad kräver rätt åtgärder
Många av dem som Anna pratar med vittnar också om hur tuff arbetsmarknaden är idag, även för dem som har utbildning eller erfarenhet av en bransch sedan tidigare.
– Många säger att det är svårt att nå ut till arbetsgivare, andra berättar om hur de inte går vidare i intervjuer, gång på gång. Andra funderar på studier men behöver prata kring olika alternativ.
För Anna, som tycker om att bygga relationer med fokus på att skapa möjligheter och lösningar som gör skillnad, är jobbet som kund-och försäljningsansvarig väldigt givande. Hennes ledord är att skapa förtroende genom att bygga relationer.
– När jag ringer upp dem som visat intresse för Rusta och matcha hos oss är det inga engångssamtal jag gör. Jag följer upp och ser hur det går och för att verkligen förstå vilka behov de har. Jag brinner för att möta människor där de är. Det är roligt och spännande och framförallt känner jag att jag kan hjälpa människor.
Om Asuria
I över 20 år har Asuria matchat tiotusentals personer till meningsfulla och långsiktiga jobb, och en mängd arbetsgivare har via oss hittat sin nya medarbetare. Nu vill vi göra detsamma för dig! Vi lyssnar noga in både arbetsgivare och arbetssökande för att kunna göra riktigt bra och hållbara matchningar.










